bloemen !!!

Het zonnetje schijnt hier naar binnen, het voelt echt wel heerlijk aan al is het buiten niet zo warm als je van binnenuit wel denkt, toch is het niet slecht voor de tijd van het jaar.  En dat doet een mens terug verlangen naar het mooie weer maar daar kunnen we wel zelf wat aan doen eigenlijk, niet echt aan dat weer zelf maar aan het gevoel van vakantie en aan het mooie weer : bloemen naar binnen halen . . . of er ook buiten aanplanten natuurlijk !
Dat is net wat we vandaag deden, ik spreek dan van dinsdag, we zijn eerst ergens gaan kijken of ze er werkelijk wel staan hadden en neen, die stonden ons niet aan.  Ze waren hoog opgeschoten, zulke planten die kan je niet houden tijdens de winterse periode, daar moet je kleine gedrongen planten voor hebben, zo een soort van bosviooltjes eigenlijk.
'k Had eerder al een bericht gelaten op de Facebook-pagina van een bepaalde tuincentrum en op dinsdagmorgen keek ik in de mailbox en daar zat een mail in van de betreffende zaak : ze hadden dus viooltjes, zowel kleine als grote, dat was wat ik moest weten. 
We besloten dus om vlak na de middag op pad te gaan en niet meer uit te stellen, ik weet dat die meestal snel van de hand gaan en dat ge op het einde niet veel soeps meer vindt om nog deftig te planten.  Ofwel zijn de kleuren er niet meer die je het liefste ziet, ja, ik dacht nu al dadelijk aan die mooie donkerblauwe en hop, ons eten nog maar pas naar binnen en al op weg !
Eenmaal daar aangekomen toch maar voorzichtig gaan kijken en ja hoor, er stonden er en ook die welke ik meestal wel koop.  Bij de vorige leverancier van mijn bloemen, de zaak is ondertussen gesloten, wel daar waren de planten in van die geperste blokjes gezaaid of geplant, hier stonden ze nu in potjes.  Maar daar moet je dan wel ook rekening mee houden want potjes zijn wel rond maar nemen meer plaats in dan die kleine blokjes, al zullen die in potjes wel sneller ingeworteld zijn in de pot waar jij ze dan achteraf plant.
'k Was zo blij als wat dat ook deze keer weer alles is goed gekomen, gelukkig maar, nu kan ik de volgende dagen het eens wat rustiger opnemen ook al staan er wel allerlei dingen nog te regelen in de volgende weken.  Daar zullen we het dan later ook nog wel eens over hebben maar voor nu zijn het de bloemen die voorrang krijgen.
We kwamen dus met onze lading thuis en mijn ventje moest nog enkele potten leeg maken, die hingen of stonden immers nog op ons balkon.  Zo moet je dan vaak van je hart een steen maken maar nu is het de tijd om te planten en later kom je te laat voor goed plantgoed. Dat laatste ging dus over de geraniums, ze bloeiden nog mooi en ze stonden nog zo flink in de bak dat het zonde was om ze weg te doen maar we hebben het toch maar gedaan. 
Dus besloot ik nog van die planten in de potten en bakken te steken, op goed geluk af.  Mijn ventje verwittigde mij dat we de volgende dagen nog wat wind en regen zouden te verwerken krijgen maar ik ben daar gerust in, ze staan gewoon op ons ene balkon . . . en als de zon wat wil schijnen dan kunnen ze daar zalig van genieten !  Wat een luxe eigenlijk, ze genieten er meer van de zon dan ikzelf op dat balkon !  En een tijdje later droegen we met ons twee die potten en bakken terug naar boven, hier staan ze dan te genieten van de zonnestralen.
En om te bewijzen dat het waar is, hier zijn een paar beelden ervan :


Een paar van die bakken zijn dit al,bekijk ook mijn gekortwiekte laurier eens !


En dit zijn de andere bloemen, nu hebben ze nog geen water gekregen maar ze stonden echt wel in de volle zon, later geef ik ze water en dan staan ze morgen weer helemaal fris, tenminste dat hoop ik toch !


Veel bloemen mag ik nu niet mee naar huis nemen, ik zou ze allemaal wel willen kopen maar dat kan nu eenmaal niet, we zien later wel wat we nog aankopen, voor nu is dit voldoende.

Reacties

  1. Bloemen staan ook altijd in en rond het huis Chris, ik kan nu eenmaal niet zonder! Hier is het weer een triestige septemberdag met fris weer en af en toe regen! Ik wil toch nog wat zon hoor voor de echte herfst eraan komt. Een hartelijke groet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zoiets krijg je van thuis uit mee denk ik, thuis hadden ze plantgoed en ik heb dus in mijn jeugd niet anders gezien dan zorgen voor planten, zowel groenten als bloemen allerhande. Zo moesten we meer dan 1500 dahlia's weg doen nadat onze pa dat herseninfarct had gedaan, en wij maar leuren bij buren en al wie het wou met die planten ! En binnen zonder planten, wel ik zou het gewoon niet willen, het moeten er geen speciale zijn maar iets dat opfleurt als je dat ziet, dat is voldoende. Zo heb ik nu een mini-orchidee staan die krijgt een bloeistengel maar onderaan de plant zelf is nog een andere scheut uitgekomen . . . en die heeft bladeren, geen stengel die omhoog groeit zoals het meestal gaat !!! Zo heb ik nu twee planten in de plaats van eentje, dat heb ik nog nooit gezien. En groeien dat die doet, hoe dat komt, geen idee, de andere staan wel te treuren maar deze, die doet dapper verder . . . om groot te worden . . . maar dat zal niet lukken vermoed ik dan. Nog een fijn weekend verder.

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Fijn weekend !

weekend !!!