bloemetjes . . .

Je hebt bloemen en bloemetjes allerhande, ook planten en van die heb ik er wel een aantal staan ook, binnenshuis maar ook buiten.  Maar ik ga jullie niet langer in spanning houden, hier zijn ze mijn aanwinsten van de laatste tijd . . .


Deze schaal kregen we bij de ontvangst op het stadhuis van Leuven, samen met onze viering daar ter plekke in het mooie gotische stadhuis.


Dit is een orchidee die ik kreeg van onze oudste dochter en co met moederdag, een soort die ik nog niet in mijn bezit had.


Weer een orchidee maar terug een soort die ik nog niet in huis had, ze zijn zozeer verschillend van mekaar en nu is het nog wat uitzoeken hoe ik ze moet gaan behandel om ze te kunnen houden.


Dit is er eentje die reeds een aantal jaren oud is maar het is wel een mini uitvoering die ontzettend lang bloeit en steeds maar weer terug.


Dit is één van de potten en bakken die ik heb gevuld met éénjarige bloemen, zij staan er nu toch al wat beter bij maar ze hebben echt wel zon nodig om mooi voor de dag te komen.


Hier nog een aantal potten en potjes, het eerste zijn madeliefjes, de rode variant, verder nog een vetplantje dat gaat bloeien, cyclaam voor buiten en een pot met basilicum.


Een ietwat grotere bak met éénjarigen, net zoals die hoger reeds staat.  Zo heb ik ook nog een paar potten die we omhoog hangen aan een haak, kwestie van niet alles tegen de vloer te moeten zetten.


Hier een bak met geraniums, die gaan meestal nog het langste mee van allemaal.  Het is niet de kleur die ik vaak neem maar dat geeft niet, ze staan hier ook wel mooi.  Zoals jullie misschien zien heb ik dit beeld genomen van achter de ruit en je ziet er wel een weerkaatsing in . . .


Mijn nieuwe hortensia, de oude die werd steeds maar kleiner en kleiner en daar stond op dit eigenste moment bijna geen groen op, niet normaal voor dit soort planten.  Zij schieten meestal heel vroeg en staan reeds een tijd te pronken met blad voordat andere planten dat doen.  Daarom snel gekozen voor een nieuwe, het zou een blauwe moeten worden; daarom heb ik het etiket bij laten hangen zodat hij zeker niet moet twijfelen als het over de kleur gaat !


Mijn kruidenbakje, met twee soorten tijm, er staat nog een kleine citroentijm tussen die planten, wat oregano en bonenkruid, ze stoelen nu echt wel heel goed uit, zeker als de zon wat wil schijnen.


En hier is dan één van de schalen die we kregen met ons gouden jubileum, 'k zou daar graag wat plantjes uit halen en de rest wat verder uit mekaar terug erin planten, het staat echt wel mooi zo dat wit-groen, komt overal mooi uit.

Verder heb ik nog een laurier staan met een reeds ouder stam, ik snoei die altijd in maar hij groeit meestal wel fors uit, al geef ik hem zo goed als geen mest, alleen wat in het voorjaar.  Hopelijk kan ik die nog een aantal jaren zo verder laten groeien. 
Nog wat kruiden eigenlijk staan erbij zoals een rozemarijn, het is nog een redelijk jonge struik maar tegen het volgende jaar heeft hij toch al sterke takken gevormd.  Dan pas zal ik er voldoende kunnen van snijden om in bepaalde gerechten te kunnen gebruiken, nu doe ik het nog met de kruiden die ik eerder had ingevroren, gaat ook vrij goed.
Er staat ook nog een hibiscus maar ik vermoed dat die ook het zou kunnen begeven, nu staat niet niet echt mooi meer, heb die te fel moeten insnoeien in het voorbije jaar en ook nu zijn er takken die niet echt gezond meer staan.  Dus misschien maar eens kiezen voor wat anders maar wel iets waar bloemen aan komen, dus gewoon een andere nemen ?!  Dat zullen we later wel zien.
Verder ook nog wat vetplantjes, van die sempervivum, vetkruid en ook nog donderblad  of donderplant genoemd, in potten en bakken, al zouden die wel eens verplant mogen worden maar dat kan nog altijd.  

Telkens krijg ik ook in mijn voeten van de echtgenoot, die zegt steeds : ge weet toch wel dat in onze vakanties de buurvrouw daar heel veel werk mee heeft.  Ja, zoveel werk is dat nu ook weer niet en ze vragen ook niet iedere dag dat je met water klaar staat.  In ons Belgenlandje regent het dan nog vaak en ook dan zie je de zon niet meer dus . . . eigenlijk vraagt het niet zoveel tijd als je er tenminste goed mee omspringt, voor ons toch !

Eerst hebben we gezorgd dat de éénjarigen een plek kregen en zo is het dan weer goed voor een tijdje, de rest volgt later wel.


Reacties

Populaire posts van deze blog

Fijn weekend !

Een fijne zondag iedereen . . . !!!