weet ge . . . ?!

Ja, weet je waar wij nu de laatste dagen mee bezig zijn geweest ?!  Je kan het nooit raden, het was wat minder goed weer en dan houdt een mens zich meer binnen bezig dan buiten, daarom hadden we het idee opgevat om onze paperassen eens een grondige beurt te geven.  

Jullie kennen dat allemaal wel, je hebt daar wat papieren liggen die een tijdje moeten bewaard worden, kwestie van daar terug te kunnen op vallen wanneer je wat aan de hand hebt en de herkomst van bepaalde zaken erin terug te vinden.  Zo ook wij hebben die hier dus liggen en omdat we die kast weg gaan doen en vervangen door een andere, moest daar toch wel eens kuis in gehouden worden.  Meestal zijn dit bij ons papieren die opgemaakt zijn hier en daar door een bepaalde instantie of die je gekregen hebt bij aankopen van dit of dat, wanneer er in de familie wat geregeld werd hier en daar . . . zo van die dingen allemaal.  En ook aktes natuurlijk maar dat zijn papieren die je beter ergens bewaart waar ze er niet te snel mee weg kunnen, je weet maar nooit wie daar wel eens naar op zoek zou kunnen gaan . . .

Mijn ventje had zich daar mee bezig gehouden, reeds enkele dagen op een moment dat er niet echt veel te doen was en daardoor is er nu reeds een heleboel afgewerkt, weg gegooid en ik hoop maar dat er niet te veel werd weg gedaan.  Zo kwamen we papieren tegen van toen we nog werkten, onze contracten en ook ons ontslag wanneer we met pensioen moesten gaan.  Wij zijn dus allebei op 60 met pensioen gegaan, de berekeningen lagen daar dan  nog bij en zo van die dingen allemaal, alles keurig in een dossier samengevat en daar vond ik nog een papier in wat ik reeds eerder had geschreven : van die datum tot daar had ik voor 100 % gewerkt, wat later vroeg ik 90 % aan en nog een aantal jaren later werd het dan 80 %.  Dat papier had ik eerder al eens willen opzoeken omdat daar discussie over was maar ik heb dat maar wijselijk gelaten voor wat het was, ik durfde er gewoon niet aan beginnen.  Nu is dat dus daarin terug gevonden en ik heb gezegd dat dit daarin moet blijven zitten, waarom, geen idee maar ik wil dat het terug te vinden is, je weet maar nooit waarvoor het eens van pas komt . . . !

De rekeninguittreksels, nog zoiets, je kan dat natuurlijk wel opslagen maar hoe maak ik dat aan mijn man zijn verstand duidelijk hoe hij dat moet aanpakken wanneer er iets moet opgezocht worden, niet dus, is een onmogelijke zaak . . . kent ge dat gevoel.  Daarom print ik dus maandelijks onze uitgaven en inkomsten af en dat gaat samen in een map per rekening.  'k Hoef jullie dan ook niet uit te leggen dat er zo meerdere mappen zijn gemaakt waar telkens die printen in terug te vinden zijn, ook de details van uitgaven en inkomsten dus, alles samen een hele hoop.  Ook de printen van beleggingen en dergelijke zaken, wat contracten hier en daar en dan nog een map met alle aangekochte apparaten die momenteel nog in huis zijn.  
Al zit die man van mij daar dan een onderdeel in te maken van iedere handelaar waar we geweest zijn, wat volgens mij niet helemaal nodig is.  Nu moeten we dan gaan zoeken in verschillende mapjes maar alles bij mekaar per jaar van aankoop is veel handiger, zo kan je sneller alles terugvinden, in mijn idee dan toch maar ja, ik ben niet alleen in huis en er zijn er altijd die alles beter vinden.  Ikzelf vind een algemeen klassement voor zulke dingen nog steeds het handigste, als je weet dat het facturen zijn over dit of dat dan kan je daarin gaan zoeken.  Facturen zijn facturen bij mij en ik hou die graag bij zo lang het apparaat zelf blijft mee gaan . . . en dat kan voor sommige dingen echt wel lang zijn.

Verder nog een hoop info over allerhande uitstappen in binnen- en buitenland, als ik wat zag wat interessant was voor mezelf, wou ik daar een print van en maakte er zo een boekje van om er later eens naartoe te gaan, wat vanzelfsprekend nooit is gelukt vermits het er nu nog onaangeraakt tussen zat . . .  Totaal nutteloze dingen soms, ook info die we meebrachten van onze reizen, iets mag daar wel van over blijven maar veel rest er niet meer van.  Wanneer je bepaalde bestemmingen meerder keren doet dan heb je dat allemaal niet meer nodig, wel eens wat om later over te vertellen hier of daar of om wat meer info te krijgen als je er zelf een verslag over maakt.

Zo hebben we nog hier en daar wat weg gedaan van onze reizen naar Tsjechië, we zijn daar nu reeds 3 keren op bezoek geweest en je weet ongeveer waar het allemaal was dat je bent geweest, dat is mooi en misschien wel terug een bezoekje waard maar al die dingen bij houden is niet aangewezen.
'k Heb een paar dagen geleden nog een brief geschreven naar de mensen die we daar kennen, ik ben hun mailadres kwijt gespeeld samen met vele andere en wou dat terug in orde krijgen.  Immers had ik er nog ergens wel eentje maar weet dus echt niet of dat nog bruikbaar was, ze veranderen daar van mailadres als van onderhemd blijkbaar en dat kan een mens niet zo goed meer volgen allemaal.  Wat eraan scheelt weten we niet, 'k heb met het einde van vorig jaar nog een kaart gestuurd, doe dat ieder jaar voor de kinderen, met een kleine tekst erop in de hoop reactie te krijgen maar niks, geen mailtje, helemaal niks en dat heeft me wat verontrust, ik ben echt wel ongerust, weet niet wat er scheelt en dat knaagt aan me.  Als ze geen contact meer zoeken dan is het maar zo, dan laten we dat ook maar zoals het is, voor mijn gemoedsrust is het niet goed maar ja, wie ben ik . . .

Op dit eigenste moment is het terug al zover, de tafel ligt vol met mapjes en dingen die eens dringend moeten bekeken worden.  Soms wordt ik daarbij geroepen maar vaak helemaal niet en dan verdwijnt er hier en daar wel wat, ook zaken die beter worden bijgehouden maar dat is hier praat voor de vaak dus moei jij je beter niet . . .

Wat ik wel weet is dat op een bepaalde dag, wanneer er ergens wat scheelt, dan wordt hier de vraag gesteld : die dingen, weet gij die liggen ?!  Wel neen, hij is nu weer bezig met alles naar zijn ingesteldheid te zetten, naar zijn hand zeg maar, alleen als er problemen zijn dan moet ik die oplossen, wat ook vaak door mij wordt gedaan moet ik zeggen, maar dan is dat helemaal verdwenen, de dader, die zit hier nu aan tafel en die wil zijn zegje hebben, mag van mij, ben ik helemaal mee akkoord.  

Alleen als er nog wat moet opgediept worden, dan zal hij dat moeten doen want ik steek er geen vinger meer naar uit . . . !!!

Reacties

  1. hahaha zo herkenbaar en of een mens papieren verzamelt!! Ik heb dat vorig jaar eens gedaan en alles in andere mappen gestoken , overal mooi opgeschreven wat het was enz enz want mijn ventje trekt zich van paperassen niets aan maar mocht er ooit iets met mij gebeuren hij zou nogal afzien vandaar dat ik voor wat overzicht zorgde. Als je daar mee bezig bent dan ben je dagen zoet!!! Hier is het weer nog steeds van die aard geweest dat we buiten konden bezig zijn en ook vandaag een zonnig weertje. Maar nu moet ik voor de inwendige mens gaan zorgen Chris! Nog een hartelijke groet Natoken

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zelf ben ik hier het grote geheugen, over alles en nog wat stelt hij vragen en hij was daar meestal toch ook bij, al heb ik de grootste hoop van wat er lag al lang in dat geheugen staan, niet in details maar ik weet wel waarover het gaat allemaal. Ook bepaalde brieven en attesten, aktes en nog wat kopieën van dit en dat, 'k zal er wel een verklaring voor hebben waarom dit zo werd gedaan. Hij stelde me ook de vraag of ik nog wist wanneer ik was beginnen te werken, ja, dat wist ik nog heel goed en daar was hij zo verwonderd over. Hoeveel ik toen verdiende wist ik ook nog te vertellen, bruto dan wel, dat was eerder een rond getal en daar heb ik geen problemen mee om dat uit mijn geheugen op te diepen en dat was toch ook reeds in 1964, dus al meer dan 50 jaren geleden.
      Deze voormiddag naar de kapper geweest, ons eten had ik voor het grootste gedeelte reeds gisterenavond klaar gemaakt zodanig dat het vandaag maar even op te warmen was. Nog een fijne dag verder !

      Verwijderen
  2. dat ken ik ook hoor Chrisje , mijn man deed alles keurig in mappen , en toen ik er alleen voor stond , moest ik niet zoeken ,
    sedert jaren doe ik alles digitaal = bewaren : weg met al gedoe van papieren .
    wat belangrijk is blijft bestaan , maar voor de rest ....
    als ik hier zo lees neem jij weinig rust hé !
    vandaag hadden wij zon , maar een harde wind , dus geen wandeling !
    ben wel in slaap gevallen op mijn terras uit de wind ( smile )
    raar n ik heb vandaag nog geen mens gezien en geen woord gezegd , ben wel al langs de vrienden op sennet geweest , maar dat is ook in stilte hé
    geniet nog van jullie avond samen , je bent zo gelukkig , nog met twee te zijn , neem dat maar van mij aan , liefs ani

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb vroeger genoeg moeten klasseren en sorteren en uitziften wat belangrijk was en wat niet, opzoekingen moeten doen allerhande en daar was ik echt wel goed in. Maar ik herinner mij niks meer van al die stukken als ik niet weet waarnaar ik moet zoeken en hij maakt daar dan een boeltje van en zelf moet ik het daarna maar oplossen, dat kan gewoon niet. Een normale ordening volgens alfabet of gewoon volgens nummer, dat is nog steeds het best maar ja, dat kan er bij hem niet in en daar zijn wij het dus niet eens over, ik bedoel : ge moet gewoon logisch verder redeneren en het ook zo bij mekaar voegen dan. Daar is het bij ons dat het schoentje wringt, hij heeft dat doorzicht niet dat ik voor zulke dingen heb en ik loop daar dan ook dubbel en dik in verloren. 'k Zal je nog wel eens mailen . . . nog een fijn lang weekend en geniet daar ook maar van, al val je in slaap op het terras !!!

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Fijn weekend !

Een fijne zondag iedereen . . . !!!